Podcast osa 2. Vieraana Jukka Mäennenä

Podcastin toisessa jaksossa vieraana Super-Set:sin Jukka Mäennenä.

Monipuolista asiaa voimaharjoittelusta, levytangot, kahvakuulat, kehonpaino, ohjelmointi jne. Kovaa asiaa 45 minuuttia.

 

Comments 2

  1. Pingback: Kehonhuoltamo podcast | Super-sets

  2. Mukavaa tarinointia ja hyviä pohdintoja.

    Haluaisin kertoa yhden näkemyksen voimaharjoitteluun. Harrastin aikoinaan fanaattisesti kestävyysurheilua ja hain siihen voimaa salilta; prässillä. Käytännössä en tehnyt kuin prässiä ja pohkeita. Jaloissa oli voimaa ja sen huomasi kestävyyslajissani kun tuli tarve ”kiirehtiä”.

    Kärsin paljon ns. ailahtelevasta kunnosta eli joskus kilpailuissa kulki hienosti, kun taas muutaman viikon päästä yhtäkkiä kunto saattoi romahtaa. Vuosikausien taistelun jälkeen huomasin ”jumien” olevan käytännössä lihasjumeja. Jalat oli ”ajettu” tukkoon. Aktiivisella venyttelyllä ja hieronnalla sain jalat yleensä kohtalaisen auki ennen kisoja mutta vasta nyt tiedän miltä jalkojen pitää tuntua, kun ne on freesit.

    Olen vanhemmalla iällä aloittanut crossfit-harrastuksen ja melko pian havaitsin että liikkuvuudessani on pahoja puutteita. Puutteet tuli ilmi parhaiten olympianostoissa – asento ei ole mahdollista jos on jumissa. Aktiivisen mobilisaation ja venyttelyn avulla löytyi paljonkin kireyttä – mm. lonkan koukistajat olivat totaalisen kireällä.

    Olympianostot eivät ole mikään tie autuuteen mutta niistä on ollut minulle hyötyä a) huomaamaan liikkuvuusrajoitukset b) tuomaan räjähtävää voimaa c) kehittämään tasapainoa ja lihaskoordinaatiota.

    Olen sitä mieltä että jos ihminen kehittää tasapainoa vaikka narulla kävellen, pystyy hän hyödyntämään saavuttamaansa taitoa vaikka liukkaalla jalkakäytävällä kävellessään. Samalla periaatteella; tempauksissa opittu tasapaino saadaan hyödynnettyä esimerkiksi luisteluhiihdon liukuvaiheeseen – ainakin oma luisteluhiihtoni on saanut paljon varmuutta olympianostojen myötä.

    Lajivoimaa voi varmasti kehittää helpomminkin ja rajoittuneilla liikeradoilla – mutta suosittelisin niitä silti lähes kaikille urheilijoille koska ne tuovat ilmi niin tehokkaasti ihmisen jäykkyyden tai huonon lihastasapainon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *